Konačno stigao potpuno novi internet portal Vlade Srbije

0

Nova verzija portala daje potpuno drugačije korisničko iskustvo, nastoji da građaninu omogući da aktivno traži odgovor na svoje pitanje umesto da samo prikuplja zvanične informacije. Kreatori sajta kažu za RTS da nijedan upit građana neće ostati bez odgovora. Urednik RTS-ovog internet portala ovako je doživeo novu verziju sajta sa adrese gov.rs

Ne volim šaltere.

Mislim da dvoje inteligentnih bića mogu korisnije da iskoriste vreme od kopanja po propisima ili utvrđivanja da li je jedno od njih prikupilo sva neophodna dokumenta, koja se često dobijaju na susednom šalteru.

Znam da se u međuvremenu razvila čitava industrija „šalterske pristojnosti i komunikativnosti“, ali to nije promenilo moj stav. I moje oduševljenje onlajn bankarstvom, naročito mobilnim.

Mogućnost da većinu svojih poslova sa bankom završim u vreme koje meni odgovara, bez čekanja, objašnjavanja, nepotrebnih papira, prihvatio sam „na jedan“. Naročito me zabavlja da u inostranstvu prebacujem sebi pare na karticu (s računa na račun), mobilnim telefonom, u kafiću. Svaki put kada to uradim pomislim koliko je to bilo nezamislivo pre samo desetak godina.

Zato me je zaintrigirao novi sajt Vlade Srbije. Odmah mi je bilo jasno da se ne radi o „veb-prezentaciji“ kako smo portale zvali 2004, kada je i ovaj Vladin poslednji put redizajniran.

Radi se o potpunoj promeni ideje funkcionalnosti, gde portal više nije internet projekcija zgrade ili institucije, već novi oblik komunikacije. Poput onlajn portala banke, gde je moguće zaokružiti i obaviti posao bez fizičkog odlaska na šalter.

Čitanje bez gledanja

To da dizajn sajta odgovara modernom vremenu nije neka velika prednost, manje od toga ne bih očekivao. Sajt je pregledan, boje i slike ne opterećuju, ali meni se više od toga dopada svedenost i logika.

Umesto da stavi premijera(ku) i ministarstva u prvi plan, naslovna strana obraća se građaninu (meni), nastojeći da predoseti koja su to pitanja zbog kojih sam došao na ovu adresu i kako se najbrže stiže do odgovora.

Sajt je podeljen na šest kategorija (Srbija, Građani, Posao, Mediji, Vlada, Kontakt) i sedam opcija (Vesti, Prilike, Servisi, Dokumenta, Izdvajamo, Atrakcije i Kontakt). Kategorije komuniciraju sa potrebom građanina, njegovo pitanje odatle se grana u dubinu sajta dok ne stigne do rešenja ili mogućnosti da postavi pitanje nekoj službi ukoliko ne pronađe odgovor na sajtu.

Opcije su informativni deo sajta sa manjom interakcijom gde saznajemo o događajima i mogućnostima koje sama Vlada nudi.

Kao što se očekuje od društveno odgovornih institucija, Vladin sajt prilagođen je potrebama onih koji imaju bilo kakvo ograničenje za pristup sadržaju. Za one koji ne mogu da ga vide, postoji mogućnost kompjuterskog iščitavanja teksta.

Osnovna verzija sajta je ćirilička, ali postoje i latinička i engleska verzija. Bilo bi dobro da ubrzo lansiraju i verzije na jezicima manjina.

Srbija, zemlja prilika

Šta se krije u dubini

U najvećem broju slučajeva ovaj sajt je neka vrsta haba za pristup drugim servisima elektronske uprave ili sajtovima administracije. Kako se oni budu razvijali i sajt Vlade dobijaće na vrednosti i posetama.

Trenutno je situacija šarena, negde je elektronska država visoko razvijena, negde je tek na početku.

Jednostavnost ovog krovnog, Vladinog sajta morala bi da se raširi po dubini, da ne bi izgledala kao institucija koja je renovirala predvorje, ali su kancelarije službenika i dalje u nekom ranijem veku. Ipak, sama ambicija da se napravi korak ka građanima je razlika koju treba pozdraviti.

Autori sajta na svakom koraku odnosno kliku daju mogućnost direktne komunikacije građanina i institucija. Uz obećanje da će odgovor sigurno dobiti jer se reakcija administracije prati.

Time bi se prevazilazila neravnomerna digitalizovanost države.

To je samo privremeno prihvatljivo. Jer, rekoh već, meni se onlajn bankarstvo sviđa zato što mi daje mogućnost da sam obavim željeni posao, i to odmah. Banka mi to nudi, a ne kontakt sa živim službenikom koji mi nije na raspolaganju izvan radnog vremena. I kome je takođe potrebno vreme da se o mom slučaju raspita.

Arhiva i pretraživanje 

Tu vidim najveći potencijal ovog sajta. Da administraciju potera da sistematizuje svoje procese. Rezultat ovog unapređenja portala Vlade ne bi smeo da bude rast broja zaposlenih u kontakt službama zaduženih da odgovaraju na naša pitanja, već smanjenje broja pitanja koja ne možemo „sami“ da rešimo.

Budući da sam novinar, najviše me je obradovao deo sajta sa dokumentima, gde se nalaze arhive sednica i odluka Vlade od 2004. Nažalost, arhiva je zipovana što otežava pretraživanje, eto još jednog zadatka za budućnost.

Kao i potreba za malo boljom navigacijom u tom predelu, srećom postoji veoma pregledna mapa sajta koja pomaže da dođemo do svakog dokumenta na sajtu.

Ovaj sajt nije poništio sve prethodne, oni se takođe nalaze među dokumentima, u arhivi prethodnih sajtova, od 1997, kada je napravljen prvi.

Savet i pitanje 

Novi portal Vlade je korak u dobrom pravcu, pomalo neočekivan, jer prednjači u odnosu na portale zemalja koje su nam odmakle u digitalizaciji.

Ako bih ga opisivao „fizičkim rečnikom“, manje me podseća na zgradu neke institucije gde na ulazu prolazite pored obezbeđenja kojem prijavljujete kod koga ste pošli, a više na šoping mol gde idete tamo gde vas vaša potreba ili radoznalost vodi.

Kad smo već kod takvog poređenja, imao bih jedan savet i jedno pitanje. Kao što ne volim šaltere, ne volim ni prodavce koji mi se obraćaju kada za to nema potrebe. Ali gledajte da mi uvek budu u blizini, kada ih potražim.

A pitanje je, primate li kartice?

OSTAVITE KOMENTAR

Molimo unesite svoj komentar!
Unesite svoje ime